تـــوّلــی ( دوست شــنـاســی)
پیامر اكرم (ص) : خدایا دوست بدار كسى‏ را ، كه على را دوست دارد.
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


« تولی به معنای پذیرش ولایت اولیای الهی با قلب و پیروی از آنها در عمل و نیزدوست داشتن اولیای الهی و دوست داشتن دوستداران آنها است.»

« دوست خوب کسی است که آراسته به صفات ایمان واخلاق باشد.»

مدیر وبلاگ :طاهر مهدوی
مطالب اخیر

ضرورت گردش عادلانه ثروت در جامعه(خوان حکمت)   

۲۱/ ۰۵/ ۱۳۹۶

Image result for ‫آیت‌الله جوادی آملی‬‎

حضرت امیر(ع) در عهدنامه مالك اشتر به وی فرمود: مالك! دین بود، نماز بود، روزه بود، مكه بود، حج بود، عمره بود؛ اما اسیر بود:«فَإِنَّ هذا الدِّیْنَ قَدْ كَانَ أَسِیْراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیْهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا». مگر الان اسلام در سعودی نیست، مگر در بحرین نیست، مگر در این كشورهای مزدور بیگانه نیست؟ فرمود نماز، اسیرِ اینهاست، نمازجمعه اسیر اینهاست، سخنرانی اسیر اینهاست، حج و عمره اسیر اینهاست. پس معلوم می‌شود ممكن است جمعیتی نماز بخوانند، روزه بگیرند، حج بروند، نمازجمعه داشته باشند، نماز جماعت داشته باشند، سخنرانی داشته باشند؛ اما سخنرانیِ اسیر، نمازِ اسیر، آن نماز اسیر كه دیگر عمود دین نیست. فرمود مالك! ما نیامدیم قیام كنیم كه خودمان راحت باشیم، ما آمدیم دین را آزاد كنیم، دینِ آزاد به مردم شرف می‌دهد؛ آن وقت ما نه اختلاسی داریم، نه نجومی داریم، نه زندانی داریم. این حرف‌های ضروری حوزه است، حوزه و دانشگاه اینها را باید از حفظ بداند. علی كه خانه‌نشین بشود، صدیقه كبرا (سلام‌الله علیهما) كه خانه‌‌نشین بشود، دین به اسارت می‌رود.

ضرورت مبارزه با حیف و میل کنندگان بیت‌المال
حضرت در نامه‌ای كه برای مردم نوشت، فرمود شما اگر بخواهید بخوابید، رهبرِ تنها چه كند؟ استاندار و مسئولِ خوب چه كند؟ محور اصلی قیام، مردمند، مردمِ متفكّر، آنها كشورشان را حفظ می‌كنند.
 فرمود اگر مردم خواب باشند ما سه اصل را از دست خواهیم داد: یك خطر متوجه دین می‌شود، یك خطر متوجه مملكت می‌شود، یك خطر هم متوجه خود مردم می‌شود؛ این درس‌ها خواندنی نیست؟! حوزه كه از اینها خبر ندارد، حداكثر خبری كه حوزه و دانشگاه از نهج‌البلاغه داشته باشند آن كلمات قصار است و چند جمله نصیحت! چطور می‌شود علی‌بن‌ابی‎طالب را بگذارد كنار و عثمان را مطرح كند؟! وجود مبارك حضرت امیر فرمود اینها كه بر مالك و عمار مسلّط شدند، اینها مثل گوسفند و گاو به بیت‌المال حمله نكردند، بلکه مثل شتر حمله بردند. می‌دانید گوسفند و گاو وقتی وارد مزرعه می‌شود، علف را می‌خورد، تمام که شد می‌رود، این علف بعد از دو روز باز رشد می‌كند؛ اما شتر چون گرسنه است خبری از علف ندارد، آنچه را كه در بیابان است از ریشه می‌كَند؛ لذا جایی كه شتر تغذیه كرد، مدت‌ها علف روییده نمی‌شود، چون ریشه‌ای نمی‌ماند. تعبیری كه وجود مبارك حضرت امیر درباره حكومت عثمان دارد كه اینها با بیت‌المال چه كار كردند، این است: «یَخْضَمُونَ مَالَ الله خَضْمَ الْإِبِلِ نِبْتَهًَْ الرَّبِیعِ » (همچون شتر گرسنه‌اى که در بهار به علفزار بیفتد و با ولع عجیبى گیاهان را ببلعد به خوردن اموال خدا مشغول شدند)(1)، نه «خضمهًْ‌البقر»، نه «خضمهًْ الشاهًْ»، گوسفند و گاو روی علف را قطع می‌كنند و چون ریشه هست، بعد روییده می‌شود؛ اما بهار كه شد شتر وقتی وارد آن منطقه بیابان می‌شود كه چهارتا علف روییده این را با آن دهن پهنی كه دارد از ریشه می‌كَند، این می‌شود اختلاس چند هزار میلیاردی، این می‌شود نجومی! آن وقت مالی در مملكت نمی‌ماند كه شما بخواهید اشتغال و تولید ایجاد كنید، باید بروید بانك وام بگیرید كه اوّل بدبختی است. این جمله «یَمْحَقُ اللَه الرِّبا»(2)كه فعل مضارع است و مفید استمرار است، فرمود: «یَمْحَقُ اللَهُ الرِّبا» كسی با وجود بانك‎های ربوی قدرت تولید و اشتغال ندارد. این حرف‌ها در حوزه، درس‌خواندنی است با مطالعه و درس هم حلّ نمی‌شود، چون با بنای عقلا و فهم عرف و لغت، مراجعه كردن به نهج‌البلاغه حلّ‌شدنی نیست، این استاد قوی غنی می‌خواهد تا كلمات را برای ما معنا كند و ما بفهمیم حضرت امیر چه می‌خواهد بگوید.
مصمم بودن حضرت امیر برای مبارزه با فساد
حضرت در این نامه به مالک اشترخودش را معرفی كرد، فرمود: «إِنَّی وَ اللَه لَوْ لَقِیْتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلاَعُ الْأَرْضِ كُلِّهَا مَا بَالَیْتُ»؛ من خودم را معرفی كنم، من ادعایم نسبت به آینده نیست، من نسبت به گذشته می‌گویم، این كارها را كردم، نه این كارها را می‌كنم، اگر كسی بگوید من این كارها را می‌كنم، می‌شود ادّعا و باید بیّنه بیاورد؛ اما كسی كه این كارها را كرده. فرمود تنها كسی كه در تمام این صحنه‌ها پیروز بود ما بودیم. الان هم ما همان هستیم. من سوگند یاد می‌كنم اگر تمام این منطقه زمین پر از دشمن باشد و من تنها باشم روی‎برگردان نیستم، از عهده اینها برمی‌آیم؛ هیچ وحشتی از اینها ندارم، این از نظر نیروی نظامیِ من. از نظر نیروی اعتقادی: «وَ إِنِّی مِنْ ضَلاَلِهِمُ الَّذِی هُمْ فِیهِ وَ الْهُدَی الَّذِی أَنَا عَلَیْهِ لَعَلَی بَصِیرَهًٍْ مِنْ نَفْسِی وَ یَقِینٍ مِنْ رَبِّی»؛ از نظر اعتقاد دینی هم مثل روز برای من روشن است كه من بر حقّ هستم و آنها بر باطل‌ هستند، من تردیدی ندارم. پس از نظر نظامی از هیچ كسی ما هراسی نداریم و از نظر اعتقادی هم صد درصد حق با من است و آنها صد درصد باطل؛ این دو مطلب مربوط به خود من.
از طرفی هم من عاشق رفتن هستم: «وَ إِنِّی إِلَی لِقَاءِ الله لَمُشْتَاقٌ وَ حُسْنِ ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاج»؛ من اصلاً برای شهادت روزشماری می‌كنم. پس از نظر نظامی ما هراسی نداریم، از نظر فرهنگی و اعتقادی در حق بودن خود و بطلان آنها تردیدی نداریم، آدم ترسو هم نیستیم، ما اصلاً مشتاق شهادت هستیم؛ این برای ما، پس این نگرانی ما برای چیست؟ نگرانی ما برای سه اصل است. «وَ لَكِنَّنِی آسَی أَنْ یَلِیَ أَمْرَ هذِه الْأُمَّهًِْ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا فَیَتَّخِذُوا مَالَ اللَه ُوَلًا وَ عِبَادَهُ خَوَلًا وَ الصَّالِحِینَ حَرْبا وَ الْفَاسِقِینَ حِزْباً»؛ من می‌ترسم مملكت آشوب شود و كار به دست افراد غیرصالح بیفتد، افراد صالح خانه‌نشین بشوند، مالِ خدا دُوَل بشود.
تاکید قرآن بر گردش ثروت در جامعه
از نظر اقتصاد، مال و ثروت مملكت نه بر اساس دولت‌سالاریِ سوسیال شرق باید توزیع شود، نه بر اساس كاپیتال غرب كه سرمایه‌سالاری است باید اداره شود، الان ثروت در دنیا این‌طور است. در كشورهای كمونیستی دستِ دولت است، دولت‌سالارند، در كشورهای سرمایه‌داری در بخش خصوصی است، بقیه كارگرند. آ‌ن كسی كه با تلفن دوتا كشتی می‌فروشد، چهارتا هواپیما می‌خرد، چهارتا كارخانه می‌خرد، دویست‌تا اتومبیل می‌خرد در یك روز؛ بقیه عَمله‌اند، این طور نیست كه در غرب سرمایه دست همه مردم باشد. این را قرآن نهی كرده و فرموده: «كَیْ لا یَكُونَ دُولَهًًْ بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْكُم‏»(3) فرمود مردم كشور مثل این دایره 360 درجه‌ای هستند، یك؛ ثروت و مالِ مملكت مثل خون است، دو؛ این خون باید در تمام این مملكت جریان داشته باشد، سه؛ منتها هر عضوی به اندازه استعداد خودش چهار؛ یعنی آن استخوان بزرگ با آن پوست كوچك یك انگشت، به اندازه هم نمی‌توانند خون بگیرند، هر كسی به استعداد خود، مثل حوزه و دانشگاه؛  این راه باز است، هر كسی به اندازه استعداد خودش درس می‌خواند تا به جایی می‌رسد، جلوی كسی هم نگرفتند. در سوره «حشر» فرمود: مبادا ثروت در یك مدار خاص یك نیم‌درجه یا منحنی خاص بگردد، بقیه فلج باشند. چقدر این كتاب شیرین است!
 ما در فارسی به كسی كه مال ندارد می‌گوییم گدا؛ گدا یك بار علمی ندارد، گدا یعنی ندار؛ اما قرآن به كشوری كه جیبش خالی است، كیفش خالی است نمی‌گوید گدا می‌گوید فقیر؛ معادل عربی گدا فاقد است، «فاقد» یعنی ندار، اگر ما به كسی بگوییم این فاقد است، همان است كه در فارسی می‌گویند گدا، فرمود: «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراء»(4)، فقیر به معنی گدا نیست، این فعیل به معنی مفعول است. فقیر یعنی كسی كه ستون فقرات او شكسته است. ملّتی كه جیبش خالی است، كیفش خالی است، این گدا نیست، این فقیر است، این ویلچری است، این قدرت قیام ندارد چه برسد به مقاومت. شما با سفارش می‌خواهید اقتصاد مقاومتی درست كنید؟ اگر گدا بود یعنی ندار؛ اما قرآن كه نمی‌گوید گدا؛ می‌گوید فقیر، می‌گوید مسكین، مسكین یعنی زمین‌گیر، ساكن، بی‌حركت، این قدرت پویایی ندارد، كشوری كه جیبش خالی است، مردمی كه كیفشان خالی است، فقیر و ویلچری‌ هستند. چقدر این كتاب شیرین است! ای كاش هر شب به ما دستور قرآن به سر گرفتن می‌دادند و می‌بوسیدیم.
حضرت امیر فرمود: آنها كه مال و ثروت و بیت‌المال دستشان است، اینها مثل شتر، آن را از ریشه كَندند، چیزی دست دیگری نمی‌رسد، حالا چهارتا باران هم بیاید وقتی كه اینجا ریشه نباشد چه چیزی را سبز كند؟! این كتاب (نهج البلاغه) الاّ و لابد در حوزه‌‌ها باید درسی باشد، تا فكر نباشد، فرهنگ نباشد، عقیده نباشد، علم نباشد، سواد نباشد، خبری از انقلاب نیست. فرمود اینها این‌طوری هستند، اینها مال را دُوَل قرار دادند، در حالی كه سوره مباركه «حشر» فرمود: «كَیْ لا یَكُونَ دُولَهًًْ بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْكُم‏» مال باید تداول داشته باشد، در این 360 درجه به دست همه برسد.
کراهت مزدوری در اسلام
 چرا مزدوری در اسلام مكروه است؟ ما نتوانستیم مردم را مزدور هم بكنیم. چندین روایت درباره نهی از مزدوری است؛ منتها این فقهای ما(رض) این نهی‌‌ها را حمل بر تنزیه كردند، نه تحریم. این روایت را مرحوم صاحب وسائل در بخش‌های مسكن و كتاب اجاره ذكر كرده كه مزدوری در اسلام مكروه است. آدم برای دیگری كار كند یعنی چه! انسان باید برای خودش كار كند محترمانه و كریمانه محصول كار خودش را كنار سفره خودش بیاورد، ما نتوانستیم مردم را مزدور هم بكنیم. وجود مبارك پیغمبر كه دست مزدور را نبوسید، دست كارگر را بوسید،(5) آن كسی كه كشاورز بود، باغدار بود برای خودش كار می‌كرد، حضرت دست او را می‌بوسید، اسلام یعنی این!
 بیانات حضرت آیت‌الله جوادی آملی (دام ظله) در جلسه درس اخلاق در دیدار با جمعی از دانشجویان و طلاب، قم؛ 7 /2 / 1396.
مرکز اطلاع‌رسانی اسرا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. نهج‌البلاغه، خ 3      2. بقره، 276.      3. حشر، 7 .   4. توبه، 60     5. اسد الغابه، ج2، ص269.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
یکشنبه 22 مرداد 1396
دوشنبه 23 مرداد 1396 10:50 ق.ظ
درود بر مراجع
یکشنبه 22 مرداد 1396 12:25 ب.ظ
درود بر ایت الله آملی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی